Persbericht: PHI Factory nr 1 in de Sustainable Development 400 (SD400) van MT/Sprout

Op basis van onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en 3.145 beoordelingen staat PHI Factory op de 1e plaats in de sector 'adviesbureaus in Sustainability' in de Sustainable Development 400 (SD400) van MT/Sprout!

Mega vereerd zijn we dat we zijn uitgeroepen tot de nummer 1 in de SD400 van MT/Sprout! Zeker te meer het onze klanten zijn die ons hebben genoemd in het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en onze kwaliteit hebben beoordeeld. Het maakt het extra bijzonder dat je je niet kan aanmelden voor deze prijs of de uitslag kan beïnvloeden. We kunnen geen groter compliment krijgen als team’.  – Geerke Versteeg CEO en co-founder| PHI Factory

Sustainable Development 400 (SD400)

De Sustainable Development 400 (SD400) presenteert de voorlopers van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van duurzaam ondernemen, met de bedrijven die zélf vooropgaan en de dienstverleners en leveranciers die ánderen faciliteren bij hun transitie. Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Niels van der Weerdt en prof.dr. Henk Volberda van het Amsterdam Centre for Business Innovation (Universiteit van Amsterdam). De ranglijsten zijn opgesteld aan de hand van de antwoorden van 1.553 geverifieerde respondenten. Samen gaven zij 3.145 beoordelingen aan 1.628 bedrijven en instellingen.

Koplopers in duurzaam ondernemen

De koplopers in duurzaam ondernemen werden geïdentificeerd uit een algemene groslijst van de grootste bedrijven en instellingen van Nederland en een lijst met de belangrijkste dienstverleners en leveranciers op het gebied van duurzaam ondernemen. Deelnemers aan het onderzoek selecteerden eerst de organisaties waar zij vanuit hun professionele achtergrond de meeste kennis van hebben om deze vervolgens te beoordelen op de drie bekende ESG-dimensies: Ecologisch duurzaam ondernemen, Sociaal duurzaam ondernemen en Goed ondernemingsbestuur.

• Ecologische duurzaamheid betreft de mate waarin het bedrijf of de instelling is gevorderd met het ecologische verduurzamen van enerzijds haar bedrijfsprocessen en anderzijds haar producten en/of diensten.
  • Sociale duurzaamheid betreft de mate waarin het bedrijf of de instelling is gevorderd met enerzijds het sociaal verduurzamen van haar personeelsbeleid en anderzijds met verbeteren en vergroten van haar maatschappelijke impact.
  • Good governance (goed ondernemingsbestuur) betreft de mate waarin het bedrijf of de instelling enerzijds invulling geeft aan een missie gericht op stakeholders (‘purpose’) en anderzijds in hoeverre het – volgens de respondenten – ethisch wordt bestuurd.

Respondenten gaven voor elk door hen geselecteerde bedrijf aan of dat volgens hen achterloopt of dat juist daarin koploper is op deze drie gebieden. Als het een dienstverlener of leverancier betrof, gaven zij aan in hoeverre dat bedrijf bijdraagt aan verduurzaming van de organisatie van de respondent. Behalve een beoordeling op deze drie dimensies van duurzaam ondernemen, werd ook de impact van duurzaam ondernemen meegenomen in de vragen. Uiteindelijk leidde dat tot 45 ranglijsten voor een breed scala aan sectoren.

‘Met grote toewijding en zoveel plezier werken wij elke dag om de hoog-over ambities van organisaties om te zetten naar echte actie, meetbare resultaten en een beweging te laten zijn waar iedereen onderdeel van uit maakt.’   - Yvette Watson, co-founder PHI Factory

Over PHI Factory

PHI Factory is een gepassioneerd en gedreven adviesbureau. Met een aanstekelijk enthousiasme ondersteunen we organisaties bij het vertalen van de duurzame en circulaire ambities naar praktische projecten en oplossingen. Onze Big Hairy Audacious Goal (BHAG) is om alle organisaties in Nederland te versnellen naar een circulaire economie voor 2050. Dit doen we langs drie sporen, waarbij we ons richten op; 1) het formuleren van scherpe ambities en actieplannen, het realiseren van circulaire doelstellingen binnen het inkoopvak, het vormen van circulaire coalities, 2) het meetbaar maken van de impact en het effect met de PHI Impact Calculator en 3) het inspireren en activeren van alle medewerkers in de organisatie door middel van gamified learning.

Noot voor redactie niet voor publicatie:
Voor media-aanvragen en verdere informatie:
Geerke Versteeg, CEO PHI Factory
+31 6 20 79 48 92